دانستنی‌های ام اسزندگی با ام اس

فواید مصرف موز در بیماران ام اس چیست؟

مطمئنا از خواص شگفت‌انگیز موز شنیده‌اید. فواید مصرف موز در بیماران ام اس نیز قابل توجه است.

انجمن ملی  MS، مولتیپل اسکلروزیس را به عنوان یک فرایند با واسطه سیستم ایمنی تعریف می‌کند که در آن پاسخ سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی (CNS) هدایت می‌شود.

هنگامی که فرد مبتلا به MS است، سیستم ایمنی بدن به تکه‌های غلاف میلین، یک ماده چرب ضروری برای عملکرد سیستم عصبی حمله می‌کند. در نتیجه، افراد دارای اختلال خفیف تا شدید اندام‌ها، ضعف، ضایعات بینایی و حسی و همچنین عملکرد مثانه و روده هستند. اما آیا می‌توان با استفاده از فواید مصرف موز در بیماران ام اس، علائم را مدیریت کرد؟

ام اس و رژیم غذایی

برای بسیاری از افراد مبتلا به ام اس، می‌توان علائم را کاهش داد و با انتخاب غذاهای مفید برای سلامتی، پیشرفت بیماری را به‌طور قابل توجهی کند کرد. در حقیقت، انتخاب مواد غذایی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به MS داشته باشد.

بدیهی است که شواهد پیرامون غذاهای مختلف و توزیع درشت مغذی‌ها و نقش آن‌ها در توقف پیشرفت MS به‌طور قابل توجهی متفاوت است. محققان دریافتند که این تنوع به دلیل نقش تفاوت‌های متابولیکی فردی و عوامل بهداشتی غیر MS در افراد مبتلا به MS از جمله فشار خون بالا، چربی خون بالا، مصرف نمک و چاقی است. در ادامه به بررسی فواید مصرف موز در بیماران ام اس می‌پردازیم (1).

فواید مصرف موز در بیماران ام اس و تاثیرات آن

برخی از فواید مصرف موز در افراد مبتلا به بیماری ام اس به شرح زیر است:

کمک به بهبود سریع‌تر ماهیچه‌ها

مواد مغذی موجود در این میوه زرد علاوه بر تامین انرژی بدن، موز را برای عضله سازی نیز مفید می‌کند. منگنز یک ماده معدنی کمیاب است که از فرآیندهای شیمیایی متعدد در بدن شما از جمله متابولیسم پروتئین پشتیبانی می‌کند. ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که باید روزانه از آن استفاده کنید. این ویتامین، مانند منگنز، از متابولیسم پروتئین پشتیبانی و به ایجاد انرژی ذخیره شده در ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

اگر در نیمه شب با گرفتگی عضلات بیدار می‌شوید، افزودن موز روزانه به رژیم غذایی ممکن است از درد طاقت‌فرسا جلوگیری کند (2).

فواید مصرف موز در بیماران ام اس

پشتیبانی از روحیه خوب

سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی طبیعی است (نوعی ماده شیمیایی که پیام‌هایی را بین نورون‌های مغز ارسال می‌کند). بدن می‌تواند سروتونین را به تنهایی تولید کند؛ اما گاهی اوقات به مقدار بیشتر برای عملکرد مطلوب نیاز داریم.

احتمالا در مورد میزان سروتونین در رابطه با افسردگی شنیده‌اید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین عملکردهای سروتونین متعادل‌سازی خلق و خو است. علاوه بر این، این ماده شیمیایی به احساس کلی رفاه کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که برخی داروهای ضد افسردگی برای افزایش سطح سروتونین در مغز طراحی ‌شده‌اند.

با این حال، این داروها تنها منبع سروتونین نیستند. بسیاری از غذاهایی که به طور طبیعی می‌خوریم حاوی سروتونین هستند. موز نمونه بارز مواد غذایی مغذی است که ممکن است به افزایش مزایای سروتونین در افزایش خلق و خو کمک کند (3).

 

کاهش اضطراب و استرس

همان‌گونه که گفته شد، موز حاوی تریپتوفان است که با تحریک تولید سروتونین باعث ایجاد آرامش در ذهن می‌شود و منیزیم که به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، موز حاوی پتاسیم است که فشار خون را کاهش می‌دهد. حتی نوازندگان قبل از نمایش موز می‌خورند تا بر اضطراب اجرا غلبه کنند و علائم ترس از صحنه را کاهش دهند (4).

بهبود کیفیت خواب

ما آیا می‌دانید موز می‌تواند به خوابیدن شما نیز کمک کند؟  این میوه دوست‌داشتنی کمکی عالی برای خواب است. موز ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی دارد که کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد.  این میوه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، باعث تسکین گرفتگی عضلات می‌شود و چرخه خواب و بیداری شما را با سروتونین و ملاتونین تنظیم می‌کند.

منیزیم علاوه بر کاهش استرس و اضطراب، می‌تواند به خواب نیز کمک کند. زیرا این ماده معدنی به حفظ بدن کمک می‌کند. سطوح GABA نقش مهمی در کمک به خواب آرام دارد. سطوح GABA انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که با کند کردن امواج مغزی و آرامش بدن باعث خواب راحت در افراد مبتلا به ام اس می‌شوند. از آنجا که منیزیم سطح سالم GABA را تضمین می‌کند، بیماران ام اس که با بی‌خوابی یا سایر اختلالات خواب سروکار دارند می‌توانند با مصرف مکمل‌های منیزیم یا خوردن موز قبل از خواب تسکین پیدا کنند (5).

فواید مصرف موز در بیماران ام اس

تسکین سندرم پای بی‌قرار

دیگر فواید مصرف موز در بیماران ام اس، تسکین سندرم پای بی‌قرار است. اگر در زمان استراحت نمی‌توانید حرکت پاهای خود را کنترل کنید، ممکن است به سندرم پای بی‌قرار مبتلا باشید که گاه همراه با درد یا احساس سوزن سوزن شدن است.

بر اساس تحقیقات، تنها ماده مغذی که به RLS کمک می‌کند، آهن است. یک موز حاوی 0.307 میلی گرم آهن (کمتر از 2 درصد مقدار توصیه شده) است.

منیزیم همچنین ممکن است علائم مرتبط با سندرم پای بی‌قرار را کاهش دهد. از آنجا که موز سرشار از پتاسیم است، می‌تواند راهی طبیعی و موثر برای کاهش ناراحتی ناشی از RLS باشد (6).

کاهش گرفتگی عضلات

میزان بالای پتاسیم موجود در موز می‌تواند ماهیچه‌های شما را شل کرده و گرفتگی‌های شبانه را کاهش دهد. آیا تا به حال با گرفتگی عضلات دردناک خواب شما مختل شده است؟ این گرفتگی‌ها استراحت شما را مختل کرده و دوباره خوابیدن را مشکل می‌کند.

گرفتگی عضلات اغلب در نتیجه سطوح پایین پتاسیم است. از آنجا که پتاسیم سدیم و الکترولیت‌های بدن را متعادل می‌کند، احتمال ایجاد گرفتگی عضلات در شب را کاهش می‌دهد (7).

حمایت از حرکات منظم روده

دیگر فواید مصرف موز در بیماران ام اس، کمک به بهبود عملکرد روده است. موز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی پکتین، عملکرد روده را عادی می‌کند و بر روده تأثیر آرام بخشی دارد. محتوای بالای فیبر در موز به احساس سیری و کاهش نفخ  کمک می‌کند.

همچنین نشاسته مقاوم در موز دارای اثر پری بیوتیک است و به سوختن باکتری‌های روده کمک می‌کند؛ بنابراین تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد و ترکیبات مفیدی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می‌کند.

 

منابع: 12

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن