دانستنی‌های ام اس

ام اس چیست؟

امروز در آکادمی ام اس می خواهیم به این موضوع بپردازیم که مولتیپل اسکلروز یا همون ام اس چیست؟ با ما همراه باشید.

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری درگیر با سیستم ایمنی است.در این شرایط سیستم طراحی شده برای حفظ سلامتی بدن به اشتباه به قسمتهایی از بدن شما حمله می‌کند. این قسمتها از قضا برای عملکرد روزمره حیاتی هستند. پوشش محافظ سلولهای عصبی آسیب دیده است. این آسیب دیدگی منجر به کاهش عملکرد مغز و نخاع می شود. البته تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این اتفاق اشتباهی رخ نمی‌دهد و با عوامل خود فرد ارتباط تنگانگی دارد.

از نظر علمی در ام اس ، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) که فیبرهای عصبی را پوشانده ، حمله می کند. این حمله باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می شود.
MS نوعی بیماری با علائم غیرقابل پیش بینی است که می تواند شدت آن متفاوت باشد. برخی از افراد دچار خستگی و بی حسی می شوند. در حالی که موارد شدید MS می تواند باعث فلج ، کاهش بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

علائم اولیه شایع بیماری اسکلروز (MS) شامل موارد زیر است:

  • مشکلات بینایی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • درد و اسپاسم
  • ضعف یا خستگی
  • مشکلات تعادلی یا سرگیجه
  • مشکلات مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی

اگر می‌خواهید در مورد علائم بیشتر بدانید به صفحه علائم ام اس مراجعه کنید.

آیا ام اس ارثی است؟

ام اس لزوماً ارثی نیست. با این حال ، براساس گزارش انجمن ملی ام اس ، احتمالاً در صورت داشتن فردی نزدیک در فامیل به بیماری ام اس ، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.

جمعیت عمومی فقط 0.1٪ احتمال ابتلا به بیماری ام اس را دارد. اما اگر یک خواهر یا برادر یا والدین مبتلا به ام اس داشته باشید ، این تعداد به 2.5 تا 5 درصد می رسد.

وراثت تنها عامل تعیین MS نیست. اگر دوقلوهای همسان یکسان باشند 25٪ احتمال ابتلا به بیماری ام اس را دارند. اگرچه ژنتیک مطمئناً یک عامل خطر است ، تنها این موضوع نیست.

تشخیص بیماری ام اس

یک پزشک – به احتمال زیاد یک متخصص مغز و اعصاب – آزمایش های بسیاری را برای تشخیص بیماری ام اس انجام می دهد ، از جمله:

معاینه مغز و اعصاب: معاینه عملکرد عصبی را بررسی می کند.
معاینه چشم: یک سری آزمایشات برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماریهای چشمی
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): تکنیکی که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می کند
شیر نخاعی (همچنین به عنوان سوراخ کمر خوانده می شود): آزمایشی که شامل یک سوزن بلند است. در ستون فقرات شما وارد شده است تا نمونه ای از مایعات در گردش در مغز و نخاع شما خارج شود.
پزشکان از این آزمایشات استفاده می کنند تا در دو ناحیه جداگانه به دنبال آسیب به سیستم عصبی مرکزی باشند. آنها همچنین باید مشخص کنند که حداقل یک ماه بین اپیزودهایی که باعث خسارت شده اند می گذرد. از این آزمایشات برای رد شرایط دیگر نیز استفاده می شود.

 

درمان ام اس

 

درمان ام اس
درمان ام اس

در حال حاضر درمانی برای بیماری ام اس وجود ندارد ، اما تعدادی از درمان ها می توانند باعث بهبودی در بهبود احساس و بهبود عملکرد بدن شوند.

پزشک شما همچنین می تواند داروهایی را تجویز کند که ممکن است روند بیماری را کند کند. از بروز یا درمان حملات جلوگیری کند. علائم شما را تسکین دهد یا در مدیریت استرس ناشی از این بیماری به شما کمک کند.

داروهایی که ممکن است MS شما را کند کرده یا به آسیب عصبی کمک کند عبارتند از:

پزشک ممکن است به شما استروئید بدهد تا حملات MS شما کوتاهتر و شدیدتر شود. همچنین می توانید داروهای دیگری مانند نرم کننده های عضلانی ، آرام بخش یا سم بوتولینوم (بوتاکس) را امتحان کنید. تا اسپاسم عضلات را کاهش داده و برخی از علائم دیگر را درمان کنید.

درمانهای جانبی ام اس

یک فیزیوتراپی می تواند تمریناتی را به شما یاد دهد که قدرت و تعادل شما را حفظ کند و به شما در مدیریت خستگی و درد کمک کند. یک متخصص کاردرمانی می تواند روش های جدیدی را برای انجام برخی کارها به شما بیاموزد. تا کار را راحت تر انجام دهید و از خود مراقبت کنید. اگر در راه رفتن خود مشکل دارید ، می توانید از عصا ، واکر ، و یا بریس کمک بگیرید.

در کنار درمان ، می توانید کارهای دیگری نیز انجام دهید تا علائم بیماری ام اس خود را کاهش دهید. به طور منظم ورزش کنید . از گرمای بیش از حد برای تقویت انرژی خودداری کنید. از پزشک خود در مورد یوگا برای کاهش خستگی یا استرس سوال کنید. از سلامت عاطفی خود نیز مراقبت کنید. خوب است که از هرگونه فشار روانی یا اضطرابی که احساس می کنید ، از  مشاور کمک بخواهید.ارتباط با افراد دیگری که مبتلا به ام اس هستند هم خیلی به حالتان کمک خواهد کرد.

 

حقایقی در مورد ام اس

و این‌بار از نظر پزشکان ام اس چیست؟ ام اس اغلب پزشکان را متحیر می کند. زیرا می تواند چه از نظر شدت آن و چه در روش های تأثیر آن بر افراد متفاوت باشد. حملات می توانند چند هفته به طول انجامد و سپس ناپدید شوند. با این حال ، عودها به تدریج بدتر و غیرقابل پیش بینی می شوند. همچنین علائم متفاوتی به همراه دارند. تشخیص زودرس ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سریع MS کمک کند. انواع مختلف ام اس بسته به فرد بیمار ظاهر می‌شود.

 

تجربه یک بیمار ام اس

اگر از من بپرسید ام اس چیست؟ ام اس پزشکان را متحیر می‌کند چون نمی‌توانند راه حلی برایش پیدا کنند!

با اینکه می‌توانند پیشگیری کنند اما تا به امروز درمانی برای آن پیدا نشده است. اگر تجربه من را در مورد ام اس بدانید چون هر آدمی با دیگری فرق دارد و سیستم اعصاب هم تحت کنترل خود فرد است پس درمانش جز با خود شخص ممکن نیست. ام اس هم یک بیماری خود ایمنی بخش است.

منبع: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/multiple-sclerosis/symptoms-causes/syc-20350269

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن